BANE KERAC


Branislav "Bane" Kerac je rođen 1952 godine u Novom Sadu, glavnom gradu Vojvodine. Zaljubljen u strip od svoje pete godine, Kerac je više vremena provodio s papirom i olovkom nego sa loptom. U školskim sveskama (koje i danas čuva) nalaze se radovi po formi bliski stripu ali još uvek daleko od nivoa koji bi bio prikladan za objavljivanje. Kerac se držao podalje od izdavača sve do 1975 godine kada je u Zlatnom Klikeru objavio svoj prvi "pravi ozbiljni" strip Poručnik Tara. U saradnji sa Dečjim Novinama, lansirao je strip Kobra 1978 godine i doprineo svojevrsnom kult statusu magazina YU Strip. Plodnu saradnju sa scenaristom Svetozarem Obradovićem i urednikom Sibinom Slavkovićem nastavlja premijerom balkanske superheroine Cat Claw 1981 godine.


Iste godine se zapošljava u Dnevniku i formira tim crtača angažovanih na licencnom stripu Veliki Blek. U stilu fudbalskih transfera, Marketprint "preotima" Kerca da bi startovao sa serijom o Tarzanu. I pored radnih obaveza, Kerac je održavao obadva svoja autorska serijala, Kobru i Cat Claw, koji su postigli zavidan uspeh u Skandinaviji, a Olučarka je uspela i da se dobro plasira na američko tržište.

Tokom radnih odmora, na njegovom crtaćem stolu je nastalo dosta nezavisnih stripova raznih žanrova. Osim tkz. Priča o ljudskim slabostima (Nema kraja, Ubedljivo nepobedivi, Per Aspera ad Astra), zapažena je bila i serija westerna, ali iz tog vremena je svakako najupečatljiviji bio Billy The Pljuc, rezultat ukrštanja Clinta Eastwooda sa Hogarom i Gastonom.

Svoju popularnost Kerac duguje pre svega svom konstantnom radu na serijalima. Dok su se drugi autori ulagivali trendovima i stilovima, Kerac je uporno gurao svoj mainstream i stekao veliki broj fanova. Njegovi crteži su dostizali sve zavidniji zanatski nivo. Uz stalno prisustvo na strip sceni, postao je nezaobilazna stavka u svim spiskovima koji se dotiču Jugoslovenskog stripa.

Tokom ratnih godina, Kerac se orijentisao na strane izdavače. Kako se kriza na Balkanu produbljivala (naročito ona ekonomska posle ratova), Kerac je sve više prihvatao nestripske i bolje plaćene poslove dizajnera i ilustratora i zapostavljao strip.

Danas se tek povremeno bavi stripom više na drugarskoj nego na egzistencijalnoj bazi. Njegovi serijali Kobra, Cat Claw, Tarzan, Balkan Ekspres i Veliki Blek su mu omogućili da i danas slovi za cenjenog autora iako već odavno nije uradio ništa značajnije pod izgovorom da mladima treba napraviti prostora.


Iza svakog crtača stripova stoji uspešna žena. Bane i (kafu kuvala i tekst upisala) Ljiljana "Ljilja" Kerac